سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چطور یک لپتاپ را تمیز کنیم
نویسنده : ولا
تاریخ : سه شنبه 92 شهریور 26
زمان : ساعت 12:13 عصر

آخرین باری که لپتاپ تان را تمیز کردید کی بود؟ اگر برای پاسخ به این سوال به فکر کردن زیادی نیاز دارید یا اصلاً از روز اول کاری به این کارها نداشته اید و از لپتاپ بیچاره یک سره کار می کشید حتماً این مطلب را تا آخر بخوانید.

حتی اگر لپتاپ خود را مثل یک دسکتاپ روی میز گذاشته اید و جا به جا نمی کنید باز هم گرد و غبار در منافذ دستگاه شما نفوذ می کند و می تواند قسمت ورودی هوای فن را مسدود نماید. این طوری فن مجبور شود با سرعت بیشتری کار کند که در نتیجه هم سر و صدای لپتاپ افزایش می یابد و هم زودتر گرم می شود.
گجت برای یک گیک مثل یک اسلحه برای سرباز است و همیشه باید تمیز و آماده به کار باشد. برای اینکه یاد بگیرید چگونه دستی به سر و گوش لپتاپ تان بکشید باقی این آموزش را در ادامه مطلب پی بگیرید.

- دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید

قبل از هرکاری رعایت ایمنی لازم است؛ پس لپتاپ را کامل خاموش کنید و دوشاخه آن از پریز در آورید. اگر باتری لپتاپ جدا می شود حتماً این کار را بکنید تا خطر شوک الکتریکی و صدمه احتمالی به دستگاه کاهش یابد. در ضمن اگر چیزهای دیگری مثل هارد اکسترنال هم به درگاه های لپتاپ وصل هستند همه را جدا کنید.

2- صفحه کلید

اگر دستگاه دمنده دارید که چه بهتر، اگر نه با یک افشانه هوای فشرده (می توانید از ابزار فروشی ها تهیه کنید) غبار سطح صفحه کلید را بر دارید. مراقب باشید افشانه را سر و ته نگیرید کافی ست درست مثل حشره کش آن را اسپری کنید.
حالا نوبت تمیزکاری عمیق تر است؛ یک قلم مو یا حتی مسواک خیلی نرم جواب کار ما را می دهد. با استفاده از قلم مو باقی گرد و خاکی که احتمالاً روی صفحه کلید ماسیده یا با فشار هوا جدا نشده را بر دارید و دور تا دور هر کلید را خوب تمیز کنید.

3- بدنه بیرونی و کلیدهای صفحه کلید

اگر هنوز هم صفحه کلید شما تمیز نشده، اول از همه باید به این همه اهمیت به نظافت تبریک گفت. یک دستمال انتخاب کنید، جنس آن چندان مهم نیست فقط مطمئن شوید پُرز نمی دهد و کار را از این که هست خراب تر نمی کند؛ البته پنبه هم خوب جواب می دهد. کمی الکل (سفید یا صنعتی فرقی نمی کند) روی آن بریزید و با دقت اطراف کلیدها را تمیز کنید.
ابتدا یک قسمت را تمام کنید سپس به قسمت بعدی بروید. حواس تان باشد دستمال یا پنبه را بیش از حد آغشته به الکل نکنید، کمی مرطوب شود کافی ست؛ از همه مهم تر بلافاصله بعد از این کار هرگز لپتاپ را روشن نکنید. فرصت دهید تا الکل در مجاورت جریان هوا بپرد و صفحه کلید خوب خشک شود.

4- صفحه نمایش

خودتان هم می توانید وارد عمل شوید و با ترکیب اندکی سرکه (چه فرقی می کند، خوب شما سرکه سیب استفاده کنید) با آب، نمایشگر LCD لپتاپ را تمیز کنید، ولی ما توصیه می کنیم یک مایع مخصوص و مرغوبِ تمیز کننده LCD تهیه نمایید. نمونه های باکیفیت باید علاوه بر محلول، دو دستمال یکی حوله مانند و دیگری چیزی شبیه دستمال تمیز کننده عینک و یک برس یا قلم موی گرد گیری اولیه داشته باشند. باور کنید خیلی با صرفه است و تا سال ها کار می کند.
خوب، چه محلول خانگی، چه محلول صنعتی را هرگز و هرگز مستقیماً به صفحه نمایش نزنید که از آن دسته گلهایی می شود که خارش دست تان را خواهد گزید. اگر محلول آماده تهیه کرده اید ابتدا با برس یا قلم مو به آرامی و از یکی از گوشه های بالای نمایشگر به طور افقی غبار درشت را از سطح نمایشگر بر دارید.
حالا محلول را روی دستمال حوله مانند بزنید، نم دار شود بس است. باز با دقت و بدون فشار از یکی از گوشه ها به صورت افقی روی صفحه دستمال بکشید. مراقب باشید مثل پاک کردن شیشه حرکات دورانی نداشته باشید. در این مرحله نباید هیچ کثیفی روی صفحه باقی بماند. اکنون با دستمال دوم یا با دستمال شیشه عینک با حواس جمع و آرامی از بالا تا پایین هرچه لکه می بینید را تمیز کنید و باز هم تاکید می کنیم که نباید حرکت دورانی داشته باشید. بفرمایید حالا چقدر بهتر شد. 

5- فن

اول همین جا تاکید کنیم که این یکی کمی سخت تر از باقی ست و اگر ناوارد باشید بدتر به لپتاپ صدمه می زنید. اما اگر به کار مسلطید یا دل بزرگی دارید دنبال منفذ ورود و خروج هوا بگردید. جای این منفذ در هر دستگاه متفاوت است بعضی در کنار، برخی دیگر پشت دستگاه و گاهی زیر دستگاه.
مسیر هوا را که پیدا کردید باید یک پوشش یا پنل کنار آن باشد (اگر نتوانستید پنل را بیابید لطفاً به متخصص مراجعه کنید) پیچ های پنل را باز کنید تا فن ظاهر شود. دقت کنید اشتباهی پنل مربوط به رم دستگاه یا پنل های دیگر را باز نکنید.
با افشانه هوای فشرده غبار فن و مسیر ورود هوا را خوب تمیز کنید. اگر دیدید آن دور و ورها هم غبار دلمه کرده حتماً به خدمتش برسید و آنجا را هم پاک کنید. با دقت کافی این کار را انجام دهید و فشار بیخود به قسمت های داخلی وارد نکنید که بعداً از دلِ بزرگ داشتن پشیمان می شوید.

6- درگاه ها (Port)

با همان دستمالی که صفحه کلید را تمیز کردید داخل هر درگاه را تا آنجا که می شود پاک کنید. اگر دمنده یا افشانه هوا دارید با استفاده از آن قسمت هایی که دست جواب نمی دهد را گرد گیری کنید.
بد نیست یک تمیز کننده اتصالات که به اصطلاح کنتاکت شو نام دارد هم تهیه کنید هم اینجا به کار می آید هم بودنش در کنار باقی ابزارهای منزل بسی پر فایده است. آخر سر با کنتاکت شو  (حتماً نوع خشک آن را تهیه کنید) به داخل درگاه ها اسپری کنید و فرصت دهید جریان هوا رطوبت باقی مانده را خشک کند.

7- همه چیز را دوباره سر جایش بگذارید

اگر همه مراحل قبل را به درستی انجام داده اید حالا (بعد از اینکه همه چیز خشک شد) بدنه پشتی (اگر آن را باز کرده بودید) و باتری را جا دهید و از لپتاپ تمیز خود لذت ببرید. خوب است از این پس هر یکی دو ماه یک بار دستگاه را تمیز کنید تا این بار زمان کمتری برای هر مرحله صرف کنید.
برگرفته از نارنجی



| نظر